یادداشت سی و هشتم: سیاست خارجی و حکمرانی منطقه‌ای؛ تلفیق منافع ملی و آرمان‌های انقلاب (نقد مدل حکمرانی جمهوری اسلامی ایران)

سیاست خارجی و نقش کشور در منطقه، بازتاب مستقیم کارآمدی حکمرانی داخلی و استراتژی بلندمدت است. وقتی سیاست‌ها هماهنگ با منافع ملی و ارزش‌های انقلاب نباشند، فرصت‌های پیشرفت و تأثیرگذاری کشور محدود می‌شود.

سیاست خارجی و حکمرانی منطقه‌ای؛ تلفیق منافع ملی و آرمان‌های انقلاب

 
سیاست خارجی و نقش کشور در منطقه، بازتاب مستقیم کارآمدی حکمرانی داخلی و استراتژی بلندمدت است. وقتی سیاست‌ها هماهنگ با منافع ملی و ارزش‌های انقلاب نباشند، فرصت‌های پیشرفت و تأثیرگذاری کشور محدود می‌شود.
 
مشکلات موجود:
 
۱. تصمیمات کوتاه‌مدت و واکنشی: سیاست‌ها گاه صرفاً پاسخ به بحران‌هاست، نه راهبردی برای آینده.
۲. ناهمگونی با اهداف داخلی: اقتصاد، امنیت و سیاست داخلی با سیاست خارجی همسو نیستند.
۳. استفاده ناکافی از ظرفیت‌های منطقه‌ای: فرصت‌های دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی مغفول می‌مانند.
۴. کاهش جایگاه بین‌المللی: نبود استراتژی واحد، اعتماد و نفوذ ایران را در منطقه کاهش داده است.
 
راهکارها برای اصلاح و اثرگذاری واقعی:
 
▫️تدوین سیاست خارجی و منطقه‌ای مبتنی بر منافع ملی و ارزش‌های انقلاب، همسو با سیاست داخلی.
▫️ایجاد سازوکارهای پایش و ارزیابی مداوم برای اندازه‌گیری اثرگذاری سیاست‌ها.
▫️بهره‌گیری از نخبگان و دیپلمات‌های توانمند در طراحی و اجرا.
▫️توسعه استراتژی منطقه‌ای فعال و تأثیرگذار که امنیت، اقتدار و پیشرفت کشور را تقویت کند.
 
سیاست خارجی هوشمند و هماهنگ، نه تنها جایگاه ایران را در منطقه مستحکم می‌کند، بلکه پیشرفت داخلی و عدالت اجتماعی را نیز تقویت می‌نماید و مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب را هموار می‌سازد.
 
✍️ این یادداشت سی و هشتم از سلسله مباحث «نقد مدل حکمرانی در جمهوری اسلامی» است.